|
Scenariusz dla Ośrodka Doskonalenia Instruktorów Edukacji Ekologicznej (ODIEE) o segregacji odpadów i dioksynach.
Tytuł: "Palisz śmieci? Płacisz... swoim zdrowiem!!!"
Autorka scenariusza: Anna Kamecka Gimnazjum w Ożarowie Mazowieckim ul. Szkolna 2 tel/fax 721 10 18
Temat lekcji związany jest z etycznym zachowaniem człowieka borykającego się z problemami odpadów, a
szczególnie z odpadami plastikowymi. Przeprowadzić go można we wrześniu, w ramach "Sprzątania Świata",
lub w kwietniu w czasie "Dnia Ziemi", albo na lekcjach z ekologii. Samodzielne dochodzenie uczniów do problemu
zanieczyszczenia powietrza, gleby i wody dioksynami i furanami oraz ich toksycznego działania na organizmy
żywe (między innymi i na człowieka) pozwala na głębsze zastanowienie i może na zmianę codziennych wyborów
przy zakupach czy usuwaniu plastikowych śmieci.
WSTĘP
Dioksyny i furany w ostatnich latach wracają coraz częściej w doniesieniach prasowych, dziennikach telewizyjnych,
w rozmowach przy zakupach kurczaków w aurze związków szczególnie niebezpiecznych. Boją się ich mieszkańcy
spalarni śmieci. Obawiają członkowie Federacji Zielonych. Ich szkodliwe działanie odczuli ludzie w wielu krajach:
Wietnamie, USA, Niemczech, Włoszech. Niestety w Polsce badania nad emisją do środowiska tych związków są
praktycznie żadne. Nie ma norm i nie ma funduszy na badania. Jedna analiza wykonana przez specjalistów
w laboratorium na Zachodzie kosztuje około od 800 do 3000 dolarów. W ramach integracji krajów Europy
wykrywalność dioksyn na terenie naszego kraju wymuszona zostanie wspólnymi prawami. Większa wiedza ludzi
o dioksynach i furanach może spowoduje mniejsze samozatruwanie. Mam nadzieję, że wszyscy, którzy dowiedzą
się o szkodliwości palenia plastikowych śmieci nie będą tak postępować.
- * Czy palenie kolorowych gazet, pojemników od lodów, siatek ze sklepu w ogniskach, czy piecach centralnego
ogrzewania jest obojętne dla naszego zdrowia?
- * Czy PVC w oknach, rurach, rynnach, zabawkach jest bezpieczne?
- * Jakie sposoby utylizacji plastiku stosuje się na naszym terenie?
- * Jaki jest nasz stosunek do sprzedawców w sklepach zmuszających nas do zakupu kilkakrotnie opakowanych
w plastikowe tacki, folie, reklamówki produktów?
- * Przez ile lat przetrwa na wysypisku lekka, plastikowa butelka po Coca-Coli?
Chcemy, by młodzi ludzie odpowiedzalnie żyli, nie wypierając ze swojej świadomości sprawy plastikowych odpadów,
których ilość w ostatnich czasach bardzo się zwiększyła. Wyrzucone do pojemnika nie znikają, wywiezione na
wysypiska również. Rosną góry odpadów. Niezdrowych i niebezpiecznych. Czyżby miało to być nasze dziedzictwo
dla przyszłych pokoleń?
CELE.
W wyniku udziału w zajęciach uczeń:
- wyszukuje, korzystając z różnych źródeł informacji, np. słowników chemicznych, encyklopedii, czasopism, internetu, informacje dotyczące:
- dioksyn, furanów, PVC, utylizacji plastiku, podziału plastikowych produktów na grupy, które nadają się, lub nie nadają, do recyklingu.
- problemów zdrowotnych związanych z emisją dioksyn
- krajów, w których wystąpiły katastrofy, połączone z emisją dioksyn do środowiska.
- prezentuje zgromadzone informacje,
- analizuje problemy zdrowotne i ekologiczne produkowania, używania i recyklingu wyrobów plastikowych,
- wykonuje ulotkę dla rodziców i sąsiadów o szkodliwości spalania plastikowych śmieci, lub ulotkę o segregacji i recyklingu z adresami placówek zajmujących się na naszym terenie wywozem odpadów,
- uświadamia sobie:
- problemy kumulowania dioksyn w organizmach roślin, zwierząt i ludzi,
- konieczności dokonywania wielokrotnych wyborów według własnego sumienia,
- że często ludzie robiąc krzywdę innym nie zdają sobie z tego sprawy, ale to ich nie usprawiedliwia.
MATERIAŁY.
- Prace projektowe przygotowane przez uczniów (podają źródła wiadomości).
- Artykuły z gazet informujące np. o produktach spożywczych zawierających dioksyny
i wywołujących - tym samym - liczne, groźne choroby. Na przykład: "Przyroda polska"
nr 12/99, str. 10 - Jolanta Patykowska: "Dioksyna - tajny zabójca". Inne przykłady
w tabeli p. 4.
- Książki:
- a) "Dzień Ziemi 99 strona 81 "Wstęp" Jarema Dubiel i strona 90-97 "Recykling, czyli
alternatywa dla spalarni i wysypisk" Piotr Rymanowicz, Wydawca: Ośrodek Kultury Ochoty, Warszawa
- b) Encyklopedia "Biologia" Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
Warszawa 2000 na płycie CD-ROM hasła: katastrofy ekologiczne, wojny ekologiczne,
zanieczyszczenie powietrza atmosferycznego.
- Prasa, Internet:
Raport Agencji Ochrony Środowiska USA podający źródła dioksyn i furanów i "dawki bezpieczne" dla zdrowia |
Dioksyny groźniejsze niż przypuszczano |
Rzecz o pięknym, bielonym papierze, chusteczkach, pampersach oraz bawełnie. |
Zawsze pewnie, zawsze sucho ... NIE ZAWSZE BEZPIECZNIE! |
Ewa Kołodziejak-Nieckuła, Tadeusz Pająk ["Wiedza i Życie" nr 10/1999r.] |
"Czy bać się dioksyn?" |
Czasopismo Ruchu Ochrony Zdrowia "Zagrożenia zdrowia w Polsce" |
"Dioksyny, rakotwórcze substancje w żywności" |
Zintegrowane systemy gospodarki odpadami komunalnymi |
O termicznym unieszkodliwieniu odpadów i spalarniach. |
Federacja Zielonych: o dioksynach i PVC (=PCW). Warszawski Serwis Ekologiczny |
= PCW = PVC = |
Federacja Zielonych: o spalaniu |
Spalarnia = zagrożenia |
Ekologiczny Biuletyn Internetowy Zielona Sieć |
Spalarnia, a jakość powietrza |
Spalarnie, a dioksyny |
Spalarnia, a dioksyny |
OTZO: Raport US EPA w sprawie dioksyn [maj/czerwiec 2000] |
W sprawie dioksyn: Raport 2000 |
U nas: www.KET.Ozarow.Maz.pl Przykłady ulotek, plakatów, tekst o dioksynach i furanach. |
Artykuł: "Palisz śmieci? Płacisz ... zdrowiem!!!" |
PCB - oto dlaczego "stara elektronika" jeszcze dziś nas truje. |
Poli-Chlorowane Bifenyle na 'www.pcb.pl' |
INSTRUKCJE do wykonania pracy projektowej.
Tytuł pracy: "Dioksyny i furany - bać się czy nie?"
Na podstawie przeczytanych tekstów, wywiadów z pracownikami ochrony przyrody,
rozmów z pracownikami placówek zajmujących się wywózką śmieci, własnych obserwacji
ustalcie dane dotyczące:
- chemicznych właściwości dioksyn i furanów oraz PVC
- emisji dioksyn w trakcie katastrof ekologicznych
- wpływu na zdrowie trujących substancji emitowanych w czasie spalania śmieci
- norm w Europie emisji dioksyn do środowiska.
- rodzajów plastików, które nadają się do recyklingu (PET)
- miejsc gdzie w gminie można wyrzucać plastikowe butelki, folie do specjalnych pojemników.
- adresów lokalnych przedsiębiorstw zajmujących się wywózką i recyklingiem odpadów.
- adresów punktów zajmujących się zbiórką katridzy, puszek aluminiowych i makulatury,
szkła i złomu.
PRZEBIEG zajęć.
W pierwszej części zajęć uczniowie podzieleni na czteroosobowe grupy wykonują prace projektowe
p.t. "Dioksyny i furany - bać się czy nie?"
Można zaproponować projekty tematyczne:
- Dioksyny w pokarmach
- Spalanie śmieci
- Katastrofy ekologiczne z emisją dioksyn do środowiska
- Zagrożenie zdrowia ludzi dioksynami
- Jak ty możesz zmniejszyć emisję dioksyn? itp.
Określamy czas trwania pracy nad projektem. Podajemy system oceniania. Każda grupa prezentuje
swój projekt w formie posteru. Druga część zajęć polega na opracowaniu projektu ulotki o recyklingu
śmieci lub o dioksynach i furanach.
Ocenione zostają:
- postery i ich prezentacje
- ulotki, ich powielenie oraz sposób kolportażu np. na wywiadówce, dożynkach, obchodach "Dnia Ziemi"
lub w czasie akcji "Sprzątania Świata".
|